• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
273
Poäng
437
Hej!

Jag har nog läst igenom nästan hela tråden men det är så rörigt i min hjärna nu och kan inte ta till mig och minns knappt vad jag har läst

Min fråga är, om jag får inledande nu i dagarna så har jag förstått att min löneutmätning stoppas. Betalar jag direkt till kronofogden i slutet av oktober då istället, eller blir det först i november? Och vad händer då om löneköringen redan är gjord?
Datumet för första betalningen ser du i pappren du fick/får hem.
Jag hade en månads "respit" innan inledande började men det beror på att lönekontoret hann stoppa körningen med bokstavligen ett-par timmar till godo.
Skulle gissa att det är vanligt just pga av att lönekörningen är så olika på olika företag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zede1215

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
14 Oktober 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Hej, ny här.
Har en liten fråga..
Såg mitt namn idag på POIT och har nu en inledande skuldsanering. :D
Säg att jag blir beviljad skuldsanering i 5 år, räknas skuldsaneringen from idag? Alltså att jag är skuldfri i november 2025 (första inbetalningen till kronofogden) eller är det från den månad man får beslut om att man är beviljad skuldsanering..?
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Hej, ny här.
Har en liten fråga..
Såg mitt namn idag på POIT och har nu en inledande skuldsanering. :D
Säg att jag blir beviljad skuldsanering i 5 år, räknas skuldsaneringen from idag? Alltså att jag är skuldfri i november 2025 (första inbetalningen till kronofogden) eller är det från den månad man får beslut om att man är beviljad skuldsanering..?
From idag dvs inledande.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
387
Poäng
517
Hej, ny här.
Har en liten fråga..
Såg mitt namn idag på POIT och har nu en inledande skuldsanering. :D
Säg att jag blir beviljad skuldsanering i 5 år, räknas skuldsaneringen from idag? Alltså att jag är skuldfri i november 2025 (första inbetalningen till kronofogden) eller är det från den månad man får beslut om att man är beviljad skuldsanering..?

Får man fråga när du sökte och när du hade första kontakten med handläggare? Nyfiken då jag sökt själv och väntar...
 

Zede1215

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
14 Oktober 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Får man fråga när du sökte och när du hade första kontakten med handläggare? Nyfiken då jag sökt själv och väntar...

Sökte 16 juni, fick brev någon vecka senare att den blivit mottagen och i måndags den 12/10 ringde handläggaren och ville kolla inkomst osv.
I natt gick jag in på POIT och såg äntligen mitt namn. Väntar nu med spänning! :D
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 358
Mottagna reaktioner
387
Poäng
517
Sökte 16 juni, fick brev någon vecka senare att den blivit mottagen och i måndags den 12/10 ringde handläggaren och ville kolla inkomst osv.
I natt gick jag in på POIT och såg äntligen mitt namn. Väntar nu med spänning! :D

Tack då fick jag lite koll på väntetiden :)
Grattis och håller tummarna!
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
273
Poäng
437
Känns som väntan under inledande är riktigt lång: har passerat 3 månader nu.
Enligt handläggaren i förrgår är det inte ovanligt, jag har preliminär start i (inledande tom) December (som är frimånad, i realiteten Januari) så man får bara hoppas att allt går vägen och vänta...
 
  • Gilla
Reaktioner: p79

Klarat en Skuldsanering

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
2 Augusti 2020
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Idag fick jag beviljad skuldsanering! ‍♂️
2 April. Ansökan inskickad.
13 Juni. INLEDANDE SKULDSANERING
17 Juni. Synlig i POIT
13 Okt. SKULDSANERING BEVILJAD
15 Okt. Synlig i POIT
Skulder inskickade efter 3 samtal och möten med kommunens handläggare på 620.000kr i spelskulder.

Levde 3 år med löneutmätning utan att skulderna minskade.

Utmättes 13.444kr på min lön/mån i 3 år.

Slutgiltigt besked är att skulderna var nu uppe i 849.000kr (pga 40% dröjsmålsräntor fast jag betalat in 483.000kr under 3 år+ skatteåterbäring ca 25.000kr/år)


Alla inkassobolg får tillbaka ca 540.000kr så en bit över 60% eller nått.


Jag? Har vid 2025 förlorat 8 år av mitt gamla liv.


Det var kul sålänge det varade. Fick en rejäl smäll av allt som spelmissbruk kan leda till. Anser detta i jämförelse med ett 8år långt fängelsestraff hemma mellan 4 väggar då jag förlorat alla vänner och familj pga den sociala distansieringen existenminimum innebär. Inte träffat en själ på 3 år och spenderar jul, nyår, födelsedagar och högtider helt ensam och kommer göra det i 5 år till.

Är jag glad för beviljad skuldsanering?

Kanske lättad att få en mållinje. Jag är så van att leva såhär som borde kallas att överleva snarare. Men vill ändå dela med mig över tidsaspekten, och anledningen till mina skulder då många undrar över just handläggningstider och spelmissbruk. Så ja. Det går även för oss som missbrukat andras pengar.

Inga löneutdrag eller närmare eftersökningar gjordes från KF om vad, hur mycket och när pengarna spelades bort. Jag har gjort allt för att betala mina skulder under löneutmätning 3 år. (483.000kr har jag betalat in) borde sökt för länge sedan men fick avslag på min första ansökan då jag sökte för nära inpå sista lånet innan löneutmätningen började 2017. Gav helt enkelt upp då, och trodde löneutmätningen var enda sättet så dem 483.000kr jag betalat n har eg. varit helt i onödan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp